4 - اطلاعات مربوط به پایان نامه: الف- عنوان پایان نامه: 1- فارسی: بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای سینما و تلویزیون( با مطالعه تطبیقی در سینمای آمریکا) 2- انگلیسی: Consideration of legal feature of cinema & television contracts ب. واژگان کلیدی: 1- فارسی: سینما- تلویزیون – قرارداد- تهیه کننده – کارگردان – بازیگر – فیلم – تولید- توزیع - 2. انگلیسی: cinema- television – contract- producer- director- actor- film- Production – distribution ج- نوع تحقیق: بنیادی نظری کاربردی د - سؤال اصلی پژوهش : آیا چالش های حقوقی سینمای ایران با توسل به قواعد عمومی قراردادها یا اقتباس از راه حل های موجود در کشورهای دارای سینمای حرفه ای، قابل حل می باشد؟ ه. - بیان مسئله : (شامل تشریح ابعاد مسأله، معرفی دقیق آن، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط) این پژو هش ابعاد حقوقی مراحل تولید فیلم ( پیش تولید – تولید- پس تولید ) و روابط حقوقی میان عوامل اصلی تولید فیلم ( تهیه کننده- کارگردان – بازیگر – سرمایه گذار) را بررسی می کند. قراردادهای در حوزه تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی از جمله قراردادهای نامعین است که در حقوق ما ناشناخته مانده و در نتیجه نابسامانی های حقوقی زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله ابهام در حقوق و تعهدات عوامل تولید فیلم – استاندارد نبودن قراردادها – انعقاد غیر تخصصی قرارداد – اختلافات قراردادی در جریان پروسه تولید فیلم و ... و اگر فقدان قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر صنعت سینما را هم بر آنها بیافزاییم در مجموع خلاء حقوقی شدیدی احساس می شود. و این نابسامانی حقوقی به سهم خود یکی از موانع پیشاروی روند حرفه ای شدن سینمای ایران است. سوابق مربوطه ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام گرفته در مورد موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظریه های علمی مربوط) سوابق تحقیقات در داخل کشور: متأسفانه تحقیقات و پژوهش های منسجمی پیرامون این موضوع در داخل کشور وجود ندارد و در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ( ایران داک ) نیز هیچ پایان نامه ای در کشور که مشابه این موضوع باشد یافت نشد. فقط کتابهای اندکی که در ایران در زمینه مالکیت معنوی نگارش شده است، برخی از آنها در بخشی از کتاب، آثار سینمایی را از جهت مالکیت معنوی مورد بررسی قرار داده اند در حالیکه این پژوهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی را عمدتاً از جهت حقوق قراردادها بررسی می کند. سوابق تحقیقات در خارج از کشور : در کشورهای دارای صنعت سینمای پیشرفته همچون آمریکا کتابها و مقالات حقوقی زیادی در این زمینه وجود دارد و حقوق آنها قدم به قدم با پدیده های جدید همراه شده است. ز- فرضیات (به صورت جملات خبری و کامل) 1-قراردادهای در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی و عوامل اصلی تولید فیلم، علیرغم فقدان قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر صنعت سینما، با توسل به قواعد عمومی قراردادها و اصول کلی حقوقی قابل بررسی است. 2- در صورت انجام موفق این پایان نامه، می توان برای چالش های حقوقی صنف سینمای ایران ارائه راهکار نمود. ح. اهداف تحقیق (شامل اهداف علمی، کاربردی و ضرورتهای خاص انجام تحقیق و نام بهرهوران از آن) اهداف علمی: مطرح کردن مباحث جدید میان رشته ای حقوقی و قدم نهادن در راههای از قبل هموار نشده و در نتیجه غنی تر شدن نظام حقوقی فعلی امید است این پژوهش مقدمه ای باشد برای ورود مستعدتران به عرصه حقوق سینما و رسانه اهداف کاربردی: حل مشکلات حقوقی صنفی از جامعه اصناف ایران ضرورت تحقیق: به دلیل فقدان آثار حقوقی که در کشور منسجماً و مستقلاً به این موضوع پرداخته باشد و با توجه به اینکه خارجیان علاوه بر تألیفات حقوقی متعدد، حتی قوانینی هم در زمینه صنعت سینما وضع کرده اند ضرورت این تحقیق به عنوان اولین گام در حقوق ما محسوس است. نام بهره وران: اشخاص حقوقی سینمایی : شرکت های فیلم سازی- شورای داوری خانه سینما – بنیاد سینمایی فارابی اشخاص حقیقی سینمایی: تهیه کنندگان – کارگردانان – بازیگران – دانشجویان رشته های سینمایی سازمان های دولتی مربوطه: معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – دانشکده های سینما و هنر ط- روش کار: الف) روش تحقیق (توصیفی، همبستگی، تجربی، تاریخی، علی و غیره) توصیفی ب) روش گردآوری اطلاعات (میدانی، کتابخانهای و غیره) کتابخانه ای- میدانی ج) ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه ، فیش برداری و غیره) مصاحبه ( همچون مصاحبه با فیلم سازان و کارشناسان رسمی دادگستری در امور سینمایی )